Η πρόσφατα δημοσιευμένη «Παγκόσμια Έκθεση Οινοτουρισμού 2025» θεωρείται ορόσημο για τον οινικό τουρισμό παγκοσμίως, καθώς αποκαλύπτει την τρέχουσα κατάσταση του τομέα. Με τη συμμετοχή 1.310 οινοποιείων από 47 χώρες, είναι η πιο ολοκληρωμένη διεθνής ανάλυση του οινοτουρισμού μέχρι σήμερα, αντανακλώντας τις πραγματικότητες και τις μελλοντικές κατευθύνσεις του.
Ο οινοτουρισμός, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και υποστηρίζοντας τις αγροτικές κοινότητες, αποτελεί πλέον ένα δυναμικό και κερδοφόρο τμήμα του οινικού τομέα παγκοσμίως. Ωστόσο, τα αξιόπιστα διεθνή στοιχεία παραμένουν σπάνια. Για να καλύψει αυτό το κενό, το Πανεπιστήμιο Hochschule Geisenheim, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, τον Διεθνή Οργανισμό Αμπέλου και Οίνου (O.I.V.), το Παγκόσμιο Δίκτυο Great Wine Capitals και το WineTourism.com, ξεκίνησε μια παγκόσμια ερευνητική πρωτοβουλία. Το αποτέλεσμα είναι η Παγκόσμια Έκθεση για τον Οινοτουρισμό, η οποία βασίζεται σε ετήσια παγκόσμια έρευνα.
Και όπως δήλωσε ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, καθηγητής Gergely Szolnoki: «Η έκθεση βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τις προσδοκίες των καταναλωτών και να σχεδιάσουμε καινοτόμες στρατηγικές».
Κύρια ευρήματα
Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι ο οινοτουρισμός αποτελεί σημαντικό οικονομικό μοχλό για την περιφερειακή ανάπτυξη: δύο στα τρία οινοποιεία τον θεωρούν κερδοφόρο ή πολύ κερδοφόρο, με τον τουρισμό να αποφέρει πλέον περίπου το 1/4 των συνολικών εσόδων τους.
Οι κλασικές γευστικές δοκιμές, οι περιηγήσεις στους αμπελώνες και οι επισκέψεις σε κάβες παραμένουν οι κεντρικές δραστηριότητες, ενώ καινοτόμες προτάσεις όπως αρμονίες κρασιών με εδέσματα, προγράμματα ευεξίας και πολιτιστικές εκδηλώσεις κερδίζουν έδαφος.
Η βιωσιμότητα αναδεικνύεται σε κεντρικό θέμα, με τα δύο τρίτα των οινοποιείων να την αξιολογούν ως σημαντική ή πολύ σημαντική για τις τουριστικές τους δραστηριότητες.
Η καινοτομία θεωρείται, ευρέως, απαραίτητη για την ανταγωνιστικότητα. Το storytelling και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι οι κύριες στρατηγικές, ενώ οι συνεργασίες με τοπικές επιχειρήσεις, η εκπαίδευση στον τομέα του κρασιού και τα ταξίδια εμπειριών εμπλουτίζουν περαιτέρω την εμπειρία των επισκεπτών.
Τα προφίλ των επισκεπτών δείχνουν αύξηση της ηλικίας στην Ευρώπη, αλλά μείωση σε πολλές άλλες αγορές. Η κυρίαρχη ηλικιακή ομάδα παραμένει η 45-65 ετών, ωστόσο οι νεότεροι ταξιδιώτες ηλικίας 25-44 ετών αποκτούν όλο και μεγαλύτερη επιρροή.
Παρά τα θετικά αυτά αποτελέσματα, οι οινοποιεία πρέπει να ανταπεξέλθουν σε μια ευάλωτη αγορά που διαμορφώνεται από οικονομικές πιέσεις, μείωση της κατανάλωσης κρασιού, αυστηρούς κανονισμούς και πολιτικές δημόσιας υγείας. Ωστόσο, τα μισά από όλα τα οινοποιεία σχεδιάζουν να επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στον τουρισμό και τα περισσότερα αναμένουν σταθερή ανάπτυξη. Σχεδόν τα 2/3 πιστεύουν, επίσης, ότι ο οινοτουρισμός ενισχύει την ανθεκτικότητα σε περιόδους κρίσης.
Η μελέτη υπογραμμίζει την οικονομική και πολιτιστική αξία του οινοτουρισμού και παρέχει ένα σημείο αναφοράς για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής των επιχειρήσεων, δείχνοντας την εξέλιξή του από μια εξειδικευμένη δραστηριότητα σε πυλώνα της βιώσιμης αγροτικής ανάπτυξης και του διεθνούς μάρκετινγκ.
Τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στην 9η Διάσκεψη του ΟΗΕ για τον Οινικό Τουρισμό στη Βουλγαρία στις 7 Οκτωβρίου 2025 και θα παρουσιαστούν στην Ετήσια Διάσκεψη των Great Wine Capitals στο Bordeaux στις 6 Νοεμβρίου 2025 και στο 65ο Συνέδριο της DWV (German Winegrowers' Association) στο Mainz στις 3 Δεκεμβρίου 2025, καθώς και στο πλαίσιο ενός διαδικτυακού σεμιναρίου τον Ιανουάριο του 2026.