GR | EN
WINEPLUS ON
ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ
NEWSLETTER
LINKS
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
HOME WINE PLUS MAGAZINE ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ ΤΩΝ ΓΕΥΣΕΩΝ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΑ ΔΕΙΠΝΑ ΟΙΝΟΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ
WINE PLUS ΧΑΡΤΗΣ ΤΩΝ ΓΕΥΣΕΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ WINE CLUB ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΡΑΣΙ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΑΡΜΟΝΙΕΣ ΤΑΞΙΔΙ SPIRITS
Οι άνθρωποι της φιλοξενίας | Ελλάδα | Ευρώπη | Υπόλοιπος κόσμος | Δρόμοι του κρασιού | Ξενοδοχεία
Κωνσταντίνος Τορνιβούκας
Υπηρετώντας τη φιλοξενία στην υψηλή της έκφραση
 
της Μαρίας Νέτσικα
φωτογραφίες: Heinz Troll
 
Αν ο δημιουργός είναι το έργο του, τότε ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας έχει κάθε λόγο να είναι περήφανος. Γεννημένος από οικογένεια επιχειρηματιών και ξενοδόχων, επέλεξε την οικογενειακή ξενοδοχειακή επιχείρηση για να δημιουργήσει και ν' αφήσει το στίγμα του στον κόσμο της φιλοξενίας. Και τι στίγμα!
Το Eagles Palace στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής, είναι ένα υπόδειγμα resort που δημιουργεί standards, επιδεικνύοντας ουσιαστική φροντίδα για το περιβάλλον και συγχρόνως συμβάλλοντας στην πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Κι επειδή, οι αξιόλογες προσπάθειες πρέπει να επιβραβεύονται, τον Απρίλιο, στο παγκόσμιο ετήσιο συνέδριο των Small Luxury Hotels που διοργανώθηκε στη Νέα Υόρκη, το Eagles Palace Hotel & Spaκατέκτησε το πρώτο βραβείο παγκοσμίως στον τομέα Commitment to Caring Luxury. Μια κορυφαία διάκριση, κάτι σαν τα Oscar του ξενοδοχειακού χώρου, όπως με προφανή περηφάνια μου εξήγησε ο ίδιος. Επίσης, φέτος την άνοιξη, μαζί με τη σύζυγό του Λένα Κουλούρη-Τορνιβούκα μας παρουσίασαν την καινούργια τους πρόταση στο πλήρως ανακαινισμένο City Hotel, που ακούει στο όνομα Central Spa. Ένα spa στο κέντρο της πόλης με την υπογραφή της εγγλέζικης Elemis είναι πάντα μια ευπρόσδεκτη στάση.
Στη συζήτηση που ακολουθεί, ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας μου μίλησε και για τα επόμενα σχέδιά του, τα οποία αποδεικνύουν ότι εκτός από ικανότατος είναι και εξαιρετικά ανήσυχος επιχειρηματίας.
 
Κύριε Τορνιβούκα, πως αποφάσισε η οικογένειά σας να ασχοληθεί με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;
Η ανάμειξη της οικογένειας με τα ξενοδοχεία ξεκινά με τον Κωνσταντίνο Τορνιβούκα, τον παππού, ο οποίος ως καπνέμπορος ήθελε έναν πολυτελή χώρο για να φιλοξενεί στη Θεσσαλονίκη τους συνεργάτες του, καπνέμπορους από τη Γερμανία και διάφορες άλλες χώρες. Έτσι δημιούργησε το 1925 τη Μακεδονικά Ξενοδοχεία Α.Ε. και έκτισε το ιστορικό Méditerranné στην παραλία της πόλης. Ένα ξενοδοχείο με 120 δωμάτια, τα περισσότερα μεγάλες σουίτες, με εστιατόριο, καμπαρέ. Από εκεί πέρασαν βασιλιάδες, καλλιτέχνες, πολιτικοί… όλοι.
 
Εκείνη την εποχή δεν πρέπει να υπήρχαν και πολλά αντίστοιχα ξενοδοχεία, έτσι δεν είναι;
Τότε υπήρχαν μόλις 4 ξενοδοχεία πολυτελείας σ' όλη την Ελλάδα, τα Μεγάλη Βρετανία, King George, Acropole στην Αθήνα και το Méditerranné στη Θεσσαλονίκη.
 
Το οποίο λειτούργησε μέχρι τον σεισμό της Θεσσαλονίκης;
Στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, το ξενοδοχείο επιτάχτηκε από τους Γερμανούς. Η λειτουργία του ξανάρχισε μετά από την απελευθέρωση. Και τότε ανακαινίστηκε υπερπολυτελώς, με έπιπλα και σκεύη που ήρθαν από τη Γερμανία και τη Δυτική Ευρώπη. Τότε γνώρισε και πολύ μεγάλες δόξες. Το 1978 όμως, ο μεγάλος σεισμός της Θεσσαλονίκης τού προκάλεσε σοβαρότατες ζημιές κι έτσι η οικογένεια αποφάσισε να σταματήσει τη λειτουργία του.
 
Αν δεν κάνω λάθος, είχατε ήδη επεκταθεί με άλλες ξενοδοχειακές μονάδες.
Ναι. Η Μακεδονικά Ξενοδοχεία Α.Ε. λειτουργούσε ήδη από το 1972 το City Hotel στη Θεσσαλονίκη. Χτίστηκε και το Eagles Palace στην Ουρανούπολη που άρχισε να λειτουργεί το 1973.
 
Ξενοδοχείο στην Ουρανούπολη. Ακούγεται ιδιαίτερα τολμηρή ιδέα για το 1973. Υπήρχαν δρόμοι, άλλες υποδομές…;
Δεν υπήρχε τίποτα. Ο δρόμος, μέσω Χολομώντα, έφτανε μέχρι το Στρατώνι και μετά έπαιρνες το χωματόδρομο. Για να πας στην Ουρανούπολη από τη Θεσσαλονίκη, ήταν ένα ταξίδι 4 ωρών, στην καλύτερη περίπτωση. Κι αν έβρεχε πολύ, πλημμύριζε το ποτάμι στην Ιερισσό, δεν το περνούσες και γυρνούσες πίσω. Οπότε, η ιδέα του να χτιστεί το Eagles Palace ήταν όντως τολμηρή. Ξεκίνησε όμως εντελώς τυχαία όταν κάναμε διακοπές οικογενειακώς μ' ένα μικρό σκάφος και βρεθήκαμε στην Ουρανούπολη. Η περιοχή μας άρεσε πάρα πολύ, γι αυτό και αγοράσαμε ένα μικρό οικόπεδο και χτίσαμε ένα σπίτι. Αν έχεις όμως στο αίμα σου το ξενοδοχειακό μικρόβιο, οι εξελίξεις είναι αναπόφευκτες. Κι έτσι χτίστηκε το ξενοδοχείο με αρχιτέκτονα τον Γιώργο Γκοτζαμάνη και μάλιστα πήρε και βραβείο σαν το καλύτερα προσαρμοσμένο στο περιβάλλον του Αγίου Όρους, κτίριο. 
 
Πώς ήταν τότε ο τουρισμός στη Χαλκιδική; Ποια ξενοδοχεία υπήρχαν;
Υπήρχε το Robinson Club, το Μένδη… δύο ή τρία ξενοδοχεία στο πρώτο πόδι. Στη Σιθωνία, τίποτε. Και στην Ουρανούπολη το Xenia. Φυσικά δεν υπήρχε ακόμη οργανωμένος τουρισμός, οπότε δουλεύαμε αποκλειστικά με ιδιώτες πελάτες. Το project όμως κρίθηκε από την αρχή ιδιαίτερα πετυχημένο. Οι επισκέπτες μας ήταν -όπως και συνεχίζουν να είναι- απ' όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και γνωστές προσωπικότητες.
 
Εσείς είχατε αρχίσει να ασχολείστε με την οικογενειακή επιχείρηση; 
Εγώ μπήκα στη δουλειά από μικρός. Σπούδασα Οικονομικά αλλά πριν ακόμη τελειώσω, ξεκίνησα να ασχολούμαι με διάφορα τμήματα στο Eagles Palace. Και από το 1987 που απολύθηκα από το στρατό, άρχισε η ενεργός εμπλοκή μου με το σύνολο της λειτουργίας του. Προσπαθώ να παρακολουθώ συνεχώς τις εξελίξεις στον κλάδο μας. Στα ταξίδια, μου αρέσει να βλέπω τα καινούργια πράγματα, τις τάσεις. Γιατί πραγματικά πιστεύω πως η δικιά μας δουλεία έχει να κάνει με τις εμπειρίες. Όσο πιο πολλές εμπειρίες έχεις, τόσο πιο καλός γίνεσαι σ' αυτή τη δουλειά.
 
Αυτό δεν ισχύει για όλες τις δουλειές;
Βεβαίως, πόσο μάλλον όμως στο ξενοδοχείο, όπου πλέον αυτό που πουλάς δεν είναι κάτι το χειροπιαστό. Διότι σήμερα, το «καλό» δωμάτιο, εξυπακούεται, δεν το συζητάμε. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι το σέρβις, οι υπηρεσίες. Και οι υπηρεσίες δεν είναι κάτι χειροπιαστό. Τις προσφέρει το έμψυχο υλικό του ξενοδοχείου. Και εδώ εμείς δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προσπαθούμε να είναι σταθερό, ειδικά στις θέσεις-κλειδιά, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για ένα ξενοδοχείο με σταθερή πελατεία. Και η σταθερή πελατεία είναι το πραγματικό κεφάλαιο κάθε επιχείρησης. Με αυτό το σκεπτικό, γίναμε το 2003 μέλος των Small Luxury Hotels, μιας εταιρείας που σήμερα έχει το υψηλότερο prestige στον ξενοδοχειακό χώρο. Τότε ξεκινήσαμε κι ένα πρόγραμμα ανακαίνισης, ύψους 10.000.000€ το οποίο ολοκληρώθηκε το 2006. Το ξενοδοχείο λειτουργεί πλέον εντελώς ανακαινισμένο, με καινούργιες σουίτες και σαφώς αναβαθμισμένο.
 
Αναβαθμίσατε πάντως και το City Hotel.
Με το City ασχολήθηκα ενεργά μετά από τον θάνατο του πατέρα μου, το 1999. Με το που ανέλαβα το ξενοδοχείο ξεκίνησε το πρόγραμμα της ανακαίνισής του. Ένα έργο της τάξεως των 1.000.000.000 δραχμών που το μεταμόρφωσε τελείως, από τα δωμάτια και τους κοινόχρηστους χώρους μέχρι την πρόσοψη. Και ήταν ένα πραγματικά τεράστιο έργο, γιατί καταφέραμε να ολοκληρωθεί με το ξενοδοχείο εν λειτουργία, χωρίς να κλείσει ούτε μια μέρα. Που σημαίνει πως είχαμε πελάτες που μας αγαπούσαν τόσο πολύ, ώστε δεχόταν να μένουν μέσα σ' ένα… γιαπί! Ο κόσμος μας βοήθησε τότε πάρα πολύ και αυτό ήταν συγκινητικό. Έτσι το έργο τελείωσε σε χρόνο ρεκόρ, μέσα σε 8 μήνες. Ήταν μεγάλη επιτυχία. Με την ανακαίνιση αναβαθμίστηκε και η κατηγορία του ξενοδοχείου που βρίσκεται πλέον σ' αυτή των 4 αστέρων. 
 
Γιατί επιλέξατε την κατηγορία των 4 αστέρων σε μια περίοδο που τα πεντάστερα ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη αυξάνονται και πληθύνονται; Οφείλω ωστόσο να σας ομολογήσω πως άτομα από τον ξενοδοχειακό κύκλο της Θεσσαλονίκης μου εμπιστεύτηκαν πως τη θεωρούν έξυπνη κίνηση.
Θεώρησα ότι έλειπε από το κέντρο της πόλης ένα καλό ξενοδοχείο 4*. Γιατί υπάρχει πολύς κόσμος που θέλει να μείνει στο κέντρο, να έχει τις ανέσεις του, δεν θέλει όμως απαραίτητα να πληρώσει τα χρήματα που απαιτούν τα πεντάστερα. Εμείς εκτός από το ωραίο δωμάτιο, το 24ωρο σέρβις και όλες τις γνωστές facilities, πλέον –από τις αρχές Μαΐου του 2007- του προσφέρουμε ως υπηρεσία και το Central Spa που δημιουργήσαμε στον χώρο μας. Και όσον αφορά στα πεντάστερα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, θεωρώ βεβαίως πολύ καλό το ότι υπάρχουν… αλλά παν μέτρον άριστον. Πιστεύω ότι η πόλη, αυτή τη στιγμή έχει περισσότερα ξενοδοχεία από αυτά που χρειάζεται. Καταρχάς έχει παρά πολλά πεντάστερα. Η προσφορά είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση, με αποτέλεσμα οι τιμές τους -και κατά συνέπεια και οι υπηρεσίες που προσφέρουν- να μην ανταποκρίνονται στην κατηγορία τους. Επειδή όμως η κατηγοριοποίηση των αστεριών είναι παγκόσμια, τα standards δηλαδή που ισχύουν στο Λονδίνο για παράδειγμα ισχύουν και για τη Θεσσαλονίκη, αυτό είναι πρόβλημα. Το ουσιαστικό θέμα πάντως είναι, πως πρέπει επιτέλους να γίνει κάτι για να μπορέσει αυτή η πόλη να προσεγγίσει περισσότερο κόσμο. Πρέπει να μας προβληματίζει το ότι από τους 1.000.000 τουρίστες που περνούν ετησίως από τη Χαλκιδική, ούτε το 1/5 δεν επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη, η οποία βρίσκεται σε απόσταση μισής ώρας. Που σημαίνει ότι η πόλη, δεν έχει τύχει της ανάλογης προβολής, ούτως ώστε να κινήσει το ενδιαφέρον του ξένου που προσγειώνεται στο αεροδρόμιό της! Και κατά τη γνώμη μου η πόλη είναι καταπληκτική, έχει να δείξει πολλά πράγματα, χρειάζεται όμως προβολή. Βέβαια τώρα τελευταία το Υπουργείο Tουρισμού ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει ένα πρόγραμμα προβολής της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, στο εξωτερικό, ως City Breaks, δηλαδή ως πόλεις στις οποίες μπορείς να περάσεις ένα long weekend. Αυτό είναι κάτι. Ακόμη, θα μπορούσε να προσελκύσει πιο πολλά συνέδρια. Αυτή τη στιγμή δεν προσελκύει τίποτα.
 
Αναφέρατε τη Χαλκιδική. Είστε περισσότερο αισιόδοξος για την πορεία του τουρισμού της;
Η Χαλκιδική είναι ένας προορισμός με ιδιαίτερες ομορφιές. Έχει κάτι να προσφέρει για κάθε γούστο. Έχει κοντά της τη Θεσσαλονίκη και τις μεγάλες επαρχιακές πόλεις, που οι κάτοικοί τους την προτιμούν για τις διακοπές τους. Ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα είναι οι γειτονικές Βαλκανικές χώρες οι οποίες φέτος μπήκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο τουρισμός από αυτές τις χώρες αυξάνεται αλματωδώς. Η κίνηση από τις παραδοσιακές χώρες, από τη Γερμανία και την Αγγλία, είναι, ας πούμε, σταθερή. Με τις καινούργιες όμως αγορές η γενική ζήτηση είναι μεγάλη. Οπότε η Χαλκιδική έχει πολλά πλεονεκτήματα, ο τουρισμός της δεν μπορεί να μην πάει καλά. 
 
Γνωρίζω ότι το EaglesPalace έδειχνε πάντα μια ιδιαίτερη «ευαισθησία» για το περιβάλλον. Φέτος αποσπάσατε και μια σημαντική σχετική διάκριση από τα Small Luxury Hotels. Πιστεύετε ότι έχει αντίκτυπο στους πελάτες σας;
Καταρχάς, η διάκριση μας έδωσε πολύ μεγάλη χαρά! Το Eagles Palace Hotel & Spa κατέκτησε ένα από τα πέντε βραβεία του ομίλου που αποτελείται από 440 ξενοδοχεία παγκοσμίως. Commitment to Caring Luxury το ονομάζουν αυτοί και στην ουσία βραβεύει τα ξενοδοχεία που λειτουργούν σεβόμενα το περιβάλλον, χρησιμοποιώντας λιγότερα καύσιμα, δημιουργώντας λιγότερη μόλυνση… και συγχρόνως υποστηρίζοντας τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η επιχείρηση, χρησιμοποιώντας τοπικά προϊόντα, απασχολώντας ανθρώπους από την περιοχή. Σημεία τα οποία πιστεύω πως μας ενδιαφέρουν όλους και σας διαβεβαιώ πως ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τους ξένους. Γι αυτό και έχουμε πάρει περιβαλλοντικά βραβεία, ως Green Hotel, από ξένους tour operators. Ακόμη, πέρυσι πήραμε το πρώτο περιβαλλοντικό βραβείο που έδωσε η Νομαρχία Χαλκιδικής σε ξενοδοχείο. Τώρα είμαστε στη διαδικασία για να πάρουμε το σήμα Eco label. Όλα αυτά σημαίνουν πως οι προσπάθειες επιβραβεύονται.
 
Και μια κουβέντα για τα μελλοντικά σας σχέδια, τα οποία απ' ότι ξέρω είναι άκρως ενδιαφέροντα.
Καταρχάς, σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο ξενοδοχείο στην Ουρανούπολη, κοντά στο Eagles Palace. Ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο του είδους που ζητά η εποχή, με πολύ μεγάλα bungalows, ιδιωτικές πισίνες, θεματικά εστιατόρια… Δηλαδή θα είναι παραπάνω από 5 αστέρων, ας πούμε 6. Θα είναι μικρό, της τάξεως των 60 bungalows κι αν όλα πάνε καλά, θα λειτουργήσει σε 3 χρόνια από τώρα που μιλάμε. Θα συνεχίσουμε την ανάπτυξη και στη Θεσσαλονίκη, με ένα boutique ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης. Γι΄ αυτά όμως προτιμώ να πούμε περισσότερα, όταν θα έχουν προχωρήσει τα projects. ■
 
Δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νο 19 – Ιούνιος 2007 του Wine Plus magazine
 
WINE PLUSΚΡΑΣΙΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΤΑΞΙΔΙ...PLUS
WINE PLUS MAGAZINE
ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΑ ΔΕΙΠΝΑ
ΟΙΝΟΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ
ΧΑΡΤΗΣ ΤΩΝ ΓΕΥΣΕΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ
WINE CLUB
Οι άνθρωποι του κρασιού
Αμπελο-οινικές περιοχές
Ποικιλίες σταφυλιών
Μαθαίνω το κρασί - Wine school
Το κρασί και εμείς
Δοκιμάσαμε...
Οι άνθρωποι της γεύσης
Προϊόντα + γεύσεις
Συνταγές
Deli on the spot
Χαρτογραφώντας τη γεύση
Εστιατόρια, bistrot, wine bars...
Οι άνθρωποι της φιλοξενίας
Ελλάδα
Ευρώπη
Υπόλοιπος κόσμος
Δρόμοι του κρασιού
Ξενοδοχεία
ΑΡΜΟΝΙΕΣ
SPIRITS
WINE PLUS Καρυωτάκη 5, 546 45 Θεσσαλονίκη, Ελλάς
τηλ. 2310 888311, fax 2310 888312 , e-mail: info@wineplus.gr
Design by Redfish Ispirations
Development by Apogee Information Systems